úterý 22. ledna 2013

Encyklopedie židovské mytologie a mystiky, 2. část.

Dvojčata: V Bibli je zmíněn jeden známý pár dvojčat (Jákob a Ezau) a jeden v rabínské literatuře (Ábel a jeho sestra- dvojče, později Kainova manželka) (PdRE 21). Viz PÁRY.

Iggeret Sod ha-Geulah: Antologie nadpřirozených a lidových vyprávění z 16. století o židovské komunitě napsaná Abrahamem Eliezerem ha-Levim.

Iscah: Jiné jméno pro Sáru (Meg. 14a; Sanh. 69b).

Jehova: Nesprávný křesťanský písařský výklad vytvořil toto jméno pro Boha z JHVH (יהוה). Jméno nemá pro Židy žádný náboženský význam. Viz EXPLICITNÍ JMÉNA BOHA; TETRAGRAMMATON.

Jekon: Jeden z vůdců padlých andělů (1 Enoch).

Jeremiel: Destruktivní anděl, jenž vládne jedné z úrovní Geheny (MG). V 2 Esdras je archandělem.

Joel: Anděl zmíněný v Testamentu Solomona.

Jonathan, Rabbi (Rabín Jonatán): Viz YOCHANAN.

Jonathan Shada: Démon zmíněný v Talmudu (Yev. 22a).

Kabshiel: Andělské jméno, jež se objevuje na amuletech.

Kaf: "Ruka/Dlaň". Viz PRSTY; RUKA.

Kaftziel: Planetární anděl Saturnu (Sefer Yetzirah; Sefer Raziel).

Kasdiel: Egyptský čaroděj, tchán biblického Izmaela (Sefer Meir Tehillot, str. 91).

Kemuel: Anděl, jenž stráží brány nebe (Gedulat Moshe). Zatímco Mojžíš přijímal v nebi Tóru, Kemuel se pokoušel o jeho vykázání. Mojžíš byl nucen ho zničit (BhM 1:58-60).

Lamed: - ל - Dvanácté písmeno hebrejské abecedy. Má numerickou hodnotu třicet a lingvistickou hodnotu "l". Samotné slovo lamed je odvozené od kořene slovesa učit se. Také znamená vznešenost (majestátnost) a emoci (lev je hebrejské slovo pro "srdce"). Od doby, co je lamed také užíván jako znak pro předložku "k/směrem k", sděluje záměr a směr. 1

1) Munk, The Wisdom of the Hebrew Alphabet, 138-43.

Matzah: Nekvašený chléb. Viz CHLÉB; NEKVAŠENÝ CHLÉB.        

Mavet: "Smrt". Viz ANDĚL SMRTI.

Mazzamauriello: "Telluriánský démon". Italsko-židovský pojem pro kesil, šotka nebo zlomyslného ducha.

Mazzik: "Ničitel". Třída zlovolných duchů nebo démonů.

Mem: - מ - Třinácté písmeno hebrejské abecedy. Má numerickou hodnotu čtyřicet a vokalickou hodnotu "m". Jako první písmeno ve slovech jako Moshe (Mojžíš), Mirjam (Miriam), Mashiach (Mesiáš) a Malchut (Království) znamená majestátnost a sílu. Je jedním z pěti písmen, jenž mají také sofit neboli koncový tvar, zcela uzavřený tvar (ם) symbolizující tajemnou, skrytou podstatu takové síly. 1

1) Munk, The Wisdom of the Hebrew Alphabet, 143-50.

Meshulahel: Démonka. (Pardes Rimmonim).

Moč: Moč je užívána v magických formulích a hojivých prostředcích (Shab.109b).

Tahorah: "Čistota". Viz OČIŠŤOVÁNÍ.

Tanin: Viz DRAK.

Tav: - ת - Dvaadvacáté a poslední písmeno hebrejské abecedy. V závislosti na regionálním dialektu má vokalickou hodnotu "th", "t" nebo "s". Tav má numerickou hodnotu čtyři sta. Symbolizuje pravdu, dokonalost a konec. 1 Viz HEBREJSKÁ ABECEDA; JAZYK.

1) Munk, The Wisdom of The Hebrew Alphabet, 214-20.

Tet: - ט - Deváté písmeno hebrejské abecedy, má vokalickou hodnotu "t" a numerickou hodnotu devět. 1

1) Munk, The Wisdom of The Hebrew Alphabet, 118-24.

Vilon: Nejnižší ze sedmi úrovní nebes, slouží pouze jako membrána mezi dnem a nocí. Jméno je odvozeno z Izajáše 40:22 (Chag. 12b-13a).

Zambri: Mýtický středověký židovský kouzelník objevující se v křesťanské tradici. Bojoval (a prohrál) magický souboj s papežem Silvestrem.

Západ: Směr, z kterého proudí naplnění a vykoupení (Bahir 110-16). Také značí šechinu.



(c) čerpáno z: The Encyclopedia of Jewish myth, magic and mysticisms, Rabbi Geoffrey W. Denis