Napsal: Lunwer
Ty, jenž jsi naší spásou,
Ty, jenž se pyšníš v duši krásou.
Ty, jenž jsi naše chůva,
Ty, jenž jsi naše matka druhá.
Ty, jenž léčivé vody vlastníš,
Ty, jenž bolest v srdci plašíš.
Ty, jenž jsi svatá pro náš lid,
Tak i druhým dáváš klid.
Ty jsi mírem v každém čase,
Ty jsi klidem v celé kráse.
Tebou chci být veden dál,
Tvou vůli ať já navždy znám,
Svou moc léčit propůjči nám.
(Lunwer, úryvek z básně Dávným Bohům)
Období měsíce Anagantios značí pro Kelty počátek období míru a práce na svých příbytcích.
Jako v období jiných hlavních svátků byly v tomto období zakázány jakékoliv sváry a boje.
1.2., za měsíčních únorových nocí, při vstupu Slunce do znamení Vodnáře, nastává tento kouzelný čas počátku úrody, se pod sněhem zazelená první tráva a jehňata začínají mečet ve chlévech…nastává konec vlády zimní královny a bohyně se mění do své panenské krásy.
Tato změna, tolik typická pro Kelty není ničím výjimečná, ale je ztělesněním přirozené obměny ročních období skrze mythologii a naopak.
Bohyně Brigit v tento čas se vrací mezi lid a slibuje tak teplo domova a přípravy na novou úrodu a s tím spojené očišťování. Jako v mnoha kulturách je i u Keltů považováno světlo za nástroj očištění a bohyně Brigit byla právě tímto světlem, které přišlo očistit svět po zimní temnotě. S tím se pojí mnoho rituálů, které jsou kmen od kmene odlišné, přesto je však spojuje mnoho prvků.
Samotný čas svátku je již prvotním očištěním v této době, jelikož se dny prodlužují a tím temnota pomalu prohrává svůj boj. Dá se říci, že každá kasta v Keltské společnosti měla v tento den své požehnání od Bohyně. Kováři v této době, ač pod patronátem boha Lugha, jako patrona řemeslníků, začínají mluvit o Brigitě jako o patronce těchto dnů, jelikož připravují své nástroje, zemědělci se začínají obracet na Bohyni a sledují změny v počasí.
Druidové a zejména Drusady obcházejí posvátné prameny a studánky a znovu hledají přízeň Brigity právě skrze tato orákula.
Ženy v tento čas vyráběly tzv. posvátný Brigitin uzel, který se zavěšoval nade dveře, kde měl jednak funkci ochranitelskou, tak i funkci prosebnou u Bohyně o ochranu nad tímto domem.
Samotné rituály k Imbolcu byly spojené s podstatou svátku.
Uhášely se ve vesnicích všechny ohně v domech, ale i právě kovárnách a mladé dívky, jenž byly symbolem panenské bohyně, chodily s pochodněmi a znovu zapalovaly tyto domácí krby i pracovní výhně.
V předvečer tohoto svátku se peklo symbolické pečivo a připravovala se hostina.
Zapalování malých ohníčků bylo též jedním ze zvyků v tento čas. Tyto měly po celý rok pak ochraňovat před kroupami a blesky.
Vyráběly se malé slaměné panenky, které potom mladé dívky roznášely po vsi a lidé jim věnovali malé dárky, tím probíhalo uctění bohyně v každém domě.
Také v tento čas se lidé věnovali věštectví, dodnes se zachoval leckde zvyk vhazovat do ohně čerstvé jalovcové proutí. Pálení jalovce má ochranitelský účinek a očišťuje domov. Druhý den se pak z popela věštila budoucnost.
Na rovině praktického využití svátku byl pokyn od Druidů započít první orby.
Do brázd se vkládaly různé předměty, jako vajíčka nebo kousky chleba a sýra a také medovina či víno nebo pivo.
S orbou je spojen jeden rituál, který směl vykonávat král (vůdce) vesnice. Vždy, když se vytyčilo nové sídlo, bylo třeba kolem něj vytvořit brázdu a právě toto bylo hlavním úkolem králů. Na svátek Brigit král pod dohledem vesnice a Druidů byl vyzván, aby provedl první orbu. Tím dal najevo svou sílu postarat se o svůj lid a zároveň tak vzýval Bohyni. Do pluhu mohli být zapřaženi pouze bílí býci nebo koně a nikdo jiný tak nesměl zkřížit králi cestu, to bylo považováno za akt nesouhlasu s jeho vládou.
Do brázd se vkládaly různé předměty, jako vajíčka nebo kousky chleba a sýra a také medovina či víno nebo pivo.
S orbou je spojen jeden rituál, který směl vykonávat král (vůdce) vesnice. Vždy, když se vytyčilo nové sídlo, bylo třeba kolem něj vytvořit brázdu a právě toto bylo hlavním úkolem králů. Na svátek Brigit král pod dohledem vesnice a Druidů byl vyzván, aby provedl první orbu. Tím dal najevo svou sílu postarat se o svůj lid a zároveň tak vzýval Bohyni. Do pluhu mohli být zapřaženi pouze bílí býci nebo koně a nikdo jiný tak nesměl zkřížit králi cestu, to bylo považováno za akt nesouhlasu s jeho vládou.
Pokud se ohlédneme do naší historie, uvidíme tak Přemysla Oráče, kterak s bílími voly oře brázdu, jako budoucí král koruny české.
V jiných krajích je tento svátek spojován ještě s medvědem, což může být jednak slučováno se jménem Arthorius a nebo s podstatou mladého slunečního boha. Je divoký, ale slabý a stejně jako si slunce sem tam prorazí cestu skrze mraky, často bývá ještě přemožen mnohem silnějšími bohy , s nimiž bohyně trávila čas doposud.
Květinou tohoto času je pochopitelně sněženka , která byla vždy považována za znamení návratu bohyně. V Anglii o tento svátek dívky chodily v průvodu bíle oděné s touto květinkou v rukou. K dalším křehkým květinkám, které však mrazu odolávají, patří bledule, šafrán a talovín zimní.
V jiných krajích je tento svátek spojován ještě s medvědem, což může být jednak slučováno se jménem Arthorius a nebo s podstatou mladého slunečního boha. Je divoký, ale slabý a stejně jako si slunce sem tam prorazí cestu skrze mraky, často bývá ještě přemožen mnohem silnějšími bohy , s nimiž bohyně trávila čas doposud.
Květinou tohoto času je pochopitelně sněženka , která byla vždy považována za znamení návratu bohyně. V Anglii o tento svátek dívky chodily v průvodu bíle oděné s touto květinkou v rukou. K dalším křehkým květinkám, které však mrazu odolávají, patří bledule, šafrán a talovín zimní.
Lunwer ap Óir sruthán